Victoria Pichugina
- Professor:Institute of Education / Department of Educational Programmes
- Leading Research Fellow:Institute of Education / Laboratory for Curriculum Design
- Victoria Pichugina has been at HSE University since 2021.
Responsibilities
Scientific Secretary of the Series "Library of the Journal "Voprosy obrazovaniya / Educational Studies "
Leadership in the study of Curriculum History
Research on urban literacy and the evolution of urban educational spaces
Education, Degrees and Academic Titles
- 2014Professor
- 2014
Doctor of Sciences*
Volgograd State Socio-Pedagogical University - 2013Associate Professor
- 2009
Candidate of Sciences* (PhD)
Volgograd State Teacher Training University - 2007
Master's in Pedagogics
Volgograd State Teacher Training University - 2006
Degree in Chemistry and Biology
Volgograd State Teacher Training University
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.
A post-doctoral degree called Doctor of Sciences is given to reflect second advanced research qualifications or higher doctorates in ISCED 2011.
Awards and Accomplishments
- Best Teacher – 2022
Winner of the HSE University Best Russian Research Paper Competition – 2023
Courses (2023/2024)
- Contemporary Learning Theories (Master’s programme; Faculty of Creative Industries; 2 year, 2 module)Rus
Contemporary Learning Theories (Master’s programme; Institute of Education; field of study "38.04.04. Государственное и муниципальное управление", field of study "38.04.04. Государственное и муниципальное управление", field of study "38.04.04. Государственное и муниципальное управление"; 2 year, 1 module)Rus
- History of Pedagogical Culture (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 2, 3 module)Rus
- Science in the Digital Age (Mago-Lego; 4 module)Rus
- Past Courses
Courses (2022/2023)
- History of Pedagogical Culture (Postgraduate course’s programme; 1 year, 1 semester)Rus
- History of Pedagogical Culture (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 3, 4 module)Rus
Courses (2021/2022)
- History and Philosophy of Education (Postgraduate course’s programme; 1 year, 1 semester)Rus
- History of Education and Pedagogy (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 2-4 module)Rus
- History of Education and Pedagogy (Master’s programme; Institute of Education; 1 year, 3, 4 module)Rus
Publications47
- Article Пичугина В. К. Древнегреческий театр как школа для города: почему Cократ не был театралом // Hypothekai. 2024. № 8. С. 36-54. doi
- Article Пичугина В. К. Новый герой для нового мира: особенности ученического пути Одиссея в древнегреческих трагедиях // Диалог со временем. 2024. Т. 87. С. 115-133. doi
- Article Пичугина В. К., Овсепян А. С. Университет как живой организм: философия высшего образования Мигеля де Унамуно-и-Хуго // Отечественная и зарубежная педагогика. 2024. Т. 1. № 1(97). С. 134-149. doi
- Chapter Pichugina V. Disciple-Mentor on the Rock: Learning through Suffering in Sophocles’s Oedipus at Colonus, in: Paideia on Stage / Ed. by V. Pichugina. Parnassos Press, 2023. Ch. 5. P. 99-119.
- Article V. K. Pichugina. Orestes and Electra’s Prayer Practices as Instructions to the City // Vestnik of Saint Petersburg University. Philosophy and conflict studies. 2023. Vol. 39. No. 4. P. 762-775. doi
- Book Антология педагогического наследия культур Востока / Рук.: В. К. Пичугина; сост.: В. Г. Безрогов, В. К. Пичугина, Р. И. Зияншина. Т. 3. М. : Аквилон, 2023.
- Book Можайский А. Ю., Пичугина В. К. Берковские чтения - 2023. Книжная культура в контексте международных контактов: Материалы VII Международной научной конференции (Брест, 24-25 мая 2023 г.) Т. 2. Москва; Минск: ФГБУН НИЦ "Наука" РАН; ЦНБ НАН Беларуси, 2023.
- Article Иванова А. Е., Пичугина В. К. Городская грамотность подростка — определение и способы измерения // Вопросы образования. 2023. № 2. С. 101-132. doi
- Book Пичугина В. К., Жирнова А. С. Куррикулум для героя: Геракл и Ахиллес / Под общ. ред.: В. К. Пичугина. Калининград : Издательство Балтийского федерального университета им. И. Канта, 2023.
- Article Пичугина В. К. Лучник против гоплита: образовательный путь Геракла в текстах и образах // Диалог со временем. 2023. Т. 83. С. 198-214. doi
- Article Пичугина В. К. Образование в городе сквозь слезы и смех: софистические речи в «Медее» Еврипида и «Облаках» Аристофана // Hypothekai. 2023. № 7. С. 16-44. doi
- Chapter Можайский А. Ю., Пичугина В. К. Описание Платей М.С. Куторгой в "Русском вестнике": особенности исторической памяти // В кн.: Современные проблемы книжной культуры: Основные тенденции и перспективы развития: материалы XVI Белорусско-Российской научной конференции, Москва, 22-23 ноября 2023 г. М., Мн. : Центральная научная библиотека НАН Беларуси, ФГБУ науки Научный и издательский центр "Наука" РАН, 2023. С. 354-361.
- Book Шварц Д. Л. Пайдейя и культ: христианская инициация по Феодору Мопсуестийскому / Пер. с англ. (под ред.: В. К. Пичугина); науч. ред.: В. К. Пичугина. СПб. : Издательство РХГА, 2023.
- Article Пичугина В. К. Сильный гнев vs сильная личность, или еще раз о ссоре Ахиллеса и Агамемнона // Электронный научно-образовательный журнал "История". 2023. Т. 14. № 4 doi
- Article Пичугина В. К. Становление педагогической антропологии: К. Д. Ушинский vs Карл Шмидт // Отечественная и зарубежная педагогика. 2023. Т. 2. № 2(92). С. 96-117. doi
- Chapter Пичугина В. К., Лурье З. А. Что мы знаем о христианской пайдейе? (Введение к книге) // В кн.: Пайдейя и культ: христианская инициация по Феодору Мопсуестийскому / Пер. с англ. (под ред.: В. К. Пичугина); науч. ред.: В. К. Пичугина. СПб. : Издательство РХГА, 2023. С. 5-15.
- Article Пичугина В. К. Геракл как плохой ученик: особенности куррикулума для древнегреческого героя // Отечественная и зарубежная педагогика. 2022. Т. 1. № 2(83). С. 148-167. doi
- Article Пичугина В. К. Город в болезни и здравии: научение через физические или душевные страдания в древнегреческих трагедиях // Schole. Философское антиковедение и классическая традиция. 2022. Т. 16. № 1. С. 139-151. doi
- Article Пичугина В. К., Лурье З. А. Город-университет и государство-университет: методологический инструментарий Уильяма Кларка // Высшее образование в России. 2022. Т. 31. № 5. С. 83-101. doi
- Article Пичугина В. К., Меттини Э., Можайский А. Ю. Медицинское образование в античности: город и болезнь (обзор научного семинара) // Schole. Философское антиковедение и классическая традиция. 2022. Т. 16. № 1. С. 334-340. doi
- Article Можайский А. Ю., Пичугина В. К. Михаил Семенович Куторга в системе европейских научных координат: координата Лондона // Электронный научно-образовательный журнал "История". 2022. Т. 13. № 5 (115). Статья 8. doi
- Article Пичугина В. К., Можайский А. Ю. Пространства города и дома в "Трагедии Ореста" Драконция // Интеллектуальные традиции в прошлом и настоящем (исследования и переводы). 2022. № 6. С. 277-289. doi
- Article Пичугина В. К. Хирон как наставник в медицине Ахиллеса и Асклепия: педагогическая миссия городского кентавра // Hypothekai. 2022. № 6. С. 78-104.
- Article Pichugina V., Mettini E., Volkova Y. Cicero’s writings as learning texts for humanities students: from Augustus Wilkins to Cicero Digitalis // Hypothekai. 2021. No. 5. P. 191-213. doi
- Book Антология педагогического наследия Средних веков, Возрождения и Реформации / Сост.: В. В. Рыбаков, В. Г. Безрогов, В. К. Пичугина. Русское слово - учебник, 2021.
- Chapter Пичугина В. К. Антропология оформления образовательного пространства города // В кн.: Образовательные пространства и антропопрактики города / Под общ. ред.: В. К. Пичугина. Аквилон, 2021. С. 7-18.
- Article Пичугина В. К., Жирнова А. С. Визуальность и нарративность в античной традиции об Ахиллесе: уникальный проект аристократического образования // Отечественная и зарубежная педагогика. 2021. Т. 1. № 4(77). С. 30-44. doi
- Article Бадма-Халгаева О. Ю., Пичугина В. К. Воинская добродетель богатырей в калмыцких версиях героического эпоса «Джангар» // Conversatoria Litteraria. 2021. Т. XV. С. 55-66. doi
- Book До пайдейи: представления об образовании в трагедиях Эсхила / Пер. с англ.: В. К. Пичугина, Я. А. Волкова (под ред.: В. К. Пичугина); науч. ред.: В. К. Пичугина. Издательство РХГА, 2021.
- Book Афонасина А. С., Безрогов В. Г., Ведешкин М. А., Лурье З. А., Каргальцев А. В., Корецкая М. А., Можайский А. Ю., Перфилова Т. Б., Пичугина В. К., Светлов Р. В., Смирнов С. А., Степанова А. С., Суриков И. Е., Щеглов А. Дж. Образовательные пространства и антропопрактики города / Под общ. ред.: В. К. Пичугина. Аквилон, 2021.
- Chapter Пичугина В. К., Можайский А. Ю., Перфилова Т. Б., Лурье З. А., Смирнов С. А., Корецкая М. А. Образы города и человека. Город-воспитатель и город-учитель (траектории, навигации, антропопрактики) // В кн.: Образовательные пространства и антропопрактики города / Под общ. ред.: В. К. Пичугина. Аквилон, 2021. С. 19-215.
- Chapter Пичугина В. К. Что мы знаем о том, что было до пайдейи? (Предисловие к книге) // В кн.: До пайдейи: представления об образовании в трагедиях Эсхила / Пер. с англ.: В. К. Пичугина, Я. А. Волкова (под ред.: В. К. Пичугина); науч. ред.: В. К. Пичугина. Издательство РХГА, 2021. С. 5-8.
- Chapter Pichugina V. Creating Personalized Anthologies Using Primary Sources, in: An Educator's Handbook for Teaching about the Ancient World. Oxford : Archaeopress Publishing Ltd, 2020. P. 149-150.
- Article Pichugina V., Volkova Y. Marcus Tullius Cicero’s concept on education through culture // History of Education and Children's Literature. 2020. Vol. XV. No. 2. P. 389-406.
- Article Pichugina V., Volkova Y. Marcus Tullius Cicero’s ecophilosophy of education: education in the city and for the city // Dialog so Vremenem. 2020. No. 72. P. 346-358. doi
- Article Mozhaysky A., Pichugina V. The Greek shield as a metal artifact and its reflection in the story of the Croesus’ gifts in Thebes // Non-ferrous Metals. 2020. Vol. 2. P. 79-83. doi
- Article Pichugina V. The shield as pedagogical tool in Aeschylus’ Seven against Thebes // Hypothekai. 2020. No. 4. P. 121-170. doi
- Book Антология педагогики взрослого человека: Ксенофонт Афинский / Сост.: В. К. Пичугина, М. К. Ветошкина, А. Ю. Можайский; под общ. ред.: В. К. Пичугина. Аквилон, 2020.
- Chapter Пичугина В. К., Ветошкина М. К. Ксенофонт Афинский об обучении и воспитании взрослого человека // В кн.: Антология педагогики взрослого человека: Ксенофонт Афинский / Сост.: В. К. Пичугина, М. К. Ветошкина, А. Ю. Можайский; под общ. ред.: В. К. Пичугина. Аквилон, 2020. С. 7-24.
- Article Пичугина В. К., Можайский А. Ю. Особенности «народной образованности»: М.С. Куторга в пространстве высшего образования России и Европы // Alma mater (Вестник высшей школы). 2020. № 7. С. 96-104. doi
- Article Пичугина В. К., Можайский А. Ю. Трагическая визуализация образовательного пространства Фив в «Фиваиде» Стация // Праксема. Проблемы визуальной семиотики. 2020. № 3. С. 99-117. doi
- Article Пичугина В. К. Античные тексты in statu quo: истоки жанра педагогической антологии как формы исторической памяти // Диалог со временем. 2019. № 66. С. 19-36. doi
- Book Антология педагогического наследия Древней Греции и Древнего Рима / Сост.: В. К. Пичугина, В. Г. Безрогов; под общ. ред.: В. К. Пичугина. Русское слово, 2019.
- Article Пичугина В. К., Можайский А. Ю. Визуальные наставления в древнегреческих трагедиях об Оресте и Электре: дискурс слова и дискурс образа // Праксема. Проблемы визуальной семиотики. 2019. № 3. С. 113-134. doi
- Article Pichugina V. Παιδεια and humanitas in Cicero’s instruction // Kwartalnik Pedagogiczny. 2018. No. 1. P. 198-205.
- Book Марк Туллий Цицерон. Антология гуманной педагогики / Сост.: В. К. Пичугина, Я. А. Волкова. Форум, Неолит, 2016.
Conferences
- 2023Histories of Education and Reform: Traditions, Tensions and Transitions (Будапешт). Presentation: Euripides: Dramatic Socrates and a Secret Reformer of Education
- Histories of Education and Reform: Traditions, Tensions and Transitions (Будапешт). Presentation: Euripides: Dramatic Socrates and a Secret Reformer of Education
- 2022North American Consortium for the History of Emotion (NACHE) conference (Fairfax). Presentation: “Sex and the City: Visualizing Emotions in the ‘Oresteia’ by Aeschylus
- 2021Supporting Faculty in Writing for Publication: Best Practices (Москва). Presentation: Thematic issues of journals: Way to authors’ professional development
- International Standing Conference for the History of Education (ISCHE 42) «Looking from above and below: Rethinking the Social in the History of Education» (Эребру). Presentation: Social Time And Educational Space In Agamemnon By Aeschylus And Seneca (Features Of Dramatic Visualization)
- Epic, Society and Religion in the Ancient Near Eastern and Mediterranean cultures (Тарту). Presentation: "Seven-gated" Thebes: Epic Tradition, Topography and Evidence of Material Culture
- 2019Prayer and the ancient city: influences of urban space (Галле). Presentation: Orestes’ and Electra’s prayer practices as instructions to the city
- Conference for the History of Education (ISCHE 40) «Spaces and places of education» (Порто). Presentation: Educational Space of the City in Greek Tragedies by Aeschylus, Sophocles and Euripides
- 2018Conference for the History of Education (ISCHE 40) «Education and nature» (Берлин). Presentation: Marcus Tullius Cicero’s ecophilosophy of education
- 2017
4th Teaching & Education Conference (Венеция). Presentation: Lifelong educational care of the self in the age of metamodern
Editorial board membership
2019: Member of the Editorial Board, Kwartalnik Pedagogiczny.
2017: Editor-in-chief, Hypothekai.
Grants
Russian Humanitarian Science Foundation, "The concept of self-care in the history of pedagogy and culture", 2014-2016.
DAAD, "Bildungssystem in Niedersachsen", 2016 (supervisor, Leibniz-University and University of Music)
Russian Humanitarian Science Foundation, "Methodology of scientific research in pedagogy", 2016 (supervisor)
Russian Foundation for Basic Research, "The concept of education by culture in the pedagogical discourse of Cicero", 2016-2018 (supervisor)
Vladimir Potanin Foundation “Opening of the network master’s program “Continuing Education”, 2016-2017 (supervisor)
Russian Foundation for Basic Research, "Education in theater and in the theater: ancient stage pedagogy", 2017-2019 (supervisor)
Russian Science Foundation, "Educational spaces and anthropological practices of the ancient and modern city", 2018-2021 (supervisor)
New York University, Abu Dhabi, Classical Studies Grant for Translation Activities Russian Foundation for Basic Research, 2019
Russian Science Foundation, "Evolution of the Space of Education and the Space of Knowledge in Late Antiquity", 2019-2021
Russian Science Foundation, "Educational spaces and anthropological practices of the ancient and modern city", 2021-2023 (supervisor).